PODSTAWY EKONOMII
1. Ekonomia:
- w XVIII w. - dziedzina zajmująca się prawami rządzącymi gospodarstwem państwowym
- od 1776 ekonomia jako nauka, powstanie dzieł A. Smitha „Badania nad naturą i przyczynami bogactw narodów”
- A. Smith- ojciec ekonomii
- nauka o procesach gospodarczych
- nauka o gospodarowaniu
- Podstawowym problemem ekonomicznym jest konieczność podejmowania decyzji związanych z zaspokajaniem nieograniczonych potrzeb ludzkich w sytuacji ograniczonych zasobów
- Jest nauką badającą jak ludzie radzą sobie z problemem rzadkości, jak rozwiązują problem alokacji ograniczonych zasobów w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb
2. Mikroekonomia:
- analizowanie zachowania poszczególnych przedmiotów rynkowych
- badanie wpływów decyzji podejmowanych przez podmioty rynkowych na zjawiska i procesy zachodzące w poszczególnych rynkach
- Co określa cenę poszczególnych dóbr i usług? Co określa wielkość firm i gałęzi produkcji?
3. Makroekonomia:
- kładzie nacisk na badanie wzajemnych zależności zachodzących w gospodarce jako całości
- Co określa dochód narodowy i wielkość produkcji? Co może uczynić rząd aby przeciwdziałać inflacji, bezrobociu, recesji? Jak rozdzielić pieniądze z budżetu?
4. rzadkość- stan, w którym potrzeby i chęci indywidualne oraz społeczne przewyższają możliwości ich zaspokojenia przy dostępnych zasobach.
5. koszt alternatywny- koszt utraconych korzyści to utrata wartości jaką można było by uzyskać w wyniku przeznaczenia ograniczonych zasobów do wytworzenia (zakupu) innych dóbr lub usług.
Związki miedzy kosztem alternatywnym a rzadkością:
- zawsze istnieje więcej niż 1 sposób wykorzystania zasobów
- zawsze istnieje konieczność wyborów
- z każdym wyborem wiąże się konieczność ponoszenia kosztów
6. Zasoby- przedstawiają wartość pewnych wielkości ekonomicznych w danym momencie
1) zasób- ziemia-wszystko to co wytwarza natura i nie zostało wytworzone przez człowieka
2) zasób- praca-siła robocza, jest to ludzka energia oraz wiedza i umiejętności wykorzystywane w procesie produkcji i praca umysłowa i fizyczna
3) zasób- kapitał- tylko dobra i inwestycje , maszyny i urządzenia
4) technologia- wiedza o tym, jak zasoby mają być łączone w procesie produkcji
5) talent przedsiębiorczości- umiejętność organizowania, zdolność do ryzyka
6) rynek informacji- nie jest doskonała, byłaby gdyby cena odzwierciedlała jakość kupowanych dóbr
Krawędź możliwości produkcyjnych- krzywa możliwości produkcyjnych
Przyjęto 4 założenia:
- 1. przedsiębiorstwo przeznacza zasoby n produkcje dwóch dóbr
- 2. technologia jest dana
- 3. przedsiębiorstwo zatrudnia tylu pracowników, że wykorzystany jest cały jego potencjał produkcyjny
- 4. wielkość wykorzystywanych czynników produkcji jest stała
KOMBINACJA DOBRO x DOBRO y KOSZT ALTERNATYWNY
A 50 0 -
B 46 5 4
C 40 10 6
D 30 15 10
E 17 20 13
F 0 25 17
Koszt alternatywny istnieje zawsze dla produkcji efektywnej.
Punkty ABCDEF oznaczają produkcję efektywną czyli nie ma marnotrawstwa
Produkcja jest efektywna jeśli istnieje koszt alternatywny ( zawsze coś za coś)
→ Przejście z poniżej granicy na granicę nie ma kosztu alternatywnego, z niczego nie musieliśmy rezygnować aby granicę osiągnąć
7. Granica możliwości produkcyjnych:
- wykorzystuje się ją zarówno w mikro i makro ekonomii
- w mikro do oceny sprawności gospodarstwa
- w makro do oceny sprawności gospodarki
- poniżej granicy znajdują się monopole, pola leżące odłogiem, gospodarka nakazowa
- koszt alternatywny w rzeczywistości nie może być stały
8. Gospodarka rynkowa:
- RYNEK-ogół stosunków wymiennych związanych z miejscem lub sytuacją, w której kupujący i sprzedający wymieniają między sobą określona wartość, tą wartością może być towar, praca lub kapitał
- czynniki produkcji- maszyny, urządzenia, technologie, hale firmowe, ziemia
- rynek papierów wartościowych- akcje i obligacje-giełda, część papierów obraca się w rynku poza giełdowym ( głównie papiery spółek mało znanych)
- KREDYT- zaciągany na określony cel, na określony czas, na % ,
9. Konkurencja:
- Konkurencja- proces, przy pomocy którego wszyscy uczestnicy rynku przedstawiają korzystniejsze od nich oferty w celu realizacji swych interesów
- Konkurencja może dotyczyć:
· Ceny
· Jakości
· Objętości
· Barwy
· Wyglądu
· Mocy
· Trwałości
· Wagi
· Warunków sprzedaży
( np. tani kredyt, dostawa do domu, naprawa u klienta)
- zalety konkurencji:
· większy wybór
- wady konkurencji:
· nieefektywna kiedy koszty produkcji ponosi osoba trzecia ( produkt dotowany)
· nieefektywna w przypadku wyrobów alkoholowych, tytoniowych
· marnotrawstwo, zbyt wiele odmian tego samego produktu
· nieetyczne metody konkurencji- fałszywe informacje o produkcie
· popyt konsumentów zależy od dochodów
10. Popyt:
- odwrotna relacja pomiędzy ceną dobra lub usługi a ich ilością , która konsumenci są skłonni i mogą nabyć w określonym czasie [ przy założeniu że wszystkie pozostałe elementy charakteryzujące sytuację rynkową, pozostają bez zmian] Ceteris paribus to zwrot pochodzący z łaciny, oznaczający dosłownie wszystko inne takie samo
- Ceteris paribus- przy ceteris paribus, wraz ze wzrostem ceny danego dobra, zmaleje zapotrzebowanie na dobro, a wraz ze spadkiem ceny zapotrzebowanie wzrośnie.
- Im wyższa cena ceteris paribus, tym mniejsza nadwyżka konsumenta (przy typowej krzywej popytu).
P cena Q D
6 3
5 4
4 5
3 6
2 7
1 8
- prawo popytu: wyższym cenom dobra odpowiada mniejszy popyt, co oznacza ze w wzrostowi ceny towarzyszy spadek wielkości popytu
- determinatory popytu:
· dochody konsumenta,
· gusty, preferencje, upodobania,
· ceny dóbr substytucyjnych,
· wzrost atrakcyjności danego dobra,
· przewidywanie cen dóbr w przyszłości ( np. czekamy na wyprzedaż),
· efekt naśladownictwa i demonstracji,
· efekt snobizmu- pojawia się gdy wielkość popytu zgłaszanego na dane dobro zmienia się odwrotnie w stosunku do zmian wielkości popytu pozostałych konsumentów,
· efekt Veblena [ efekt, demonstracji, prestiżowy] -dotyczy grupy konsumentów , którzy nabywając bardzo drogie dobro chcą zrobić odpowiednie wrażenie na innych, czyli im wyższa cena, tym wyższy popyt
- czynniki pozaekonomiczne:
· pora roku (wakacje)
· święta
· religia
· czynniki kulturowe
- Efekty wiążące się z prawem popytu:
· Efekt dochodowy popytu-przy wyższej cenie konsument jest skłonny nabyć więcej dóbr nie rezygnując z dóbr pozostałych
· Efekt substytucyjny- konsument ma tendencję do zastępowania dobra droższego tańszym
11. Podaż:
- zależność wprost proporcjonalna miedzy cena a ilością dóbr oferowana przez producentów na rynku w określonym czasie ceteris paribus
P Q S
6 12
5 10
4 8
3 6
2 4
1 2
- wzrost ceny→ wzrost podaży
- spadek ceny→ spadek podaży
- determinatory podaży:
· koszty produkcji
· technologia produkcji
· podatki, dotacje, subsydia
· przewidywanie cen w przyszłości
· ilość gałęzi
· interwencja państwa
· rzadkość dostępu do konkretnych zasobów
- czynniki pozaekonomiczne:
· pogoda ( np. powódź- zbiory są mniejsze)
12. Nadwyżka / niedobór rynkowy:
ř Cena Równowagi- cena, przy której rozmiary popytu są równe wielkości podaży
ř Ilość równowagi- poziom wielkości sprzedaży czy produkcji do której rynek będzie zmierzał i na poziomie której pozostanie gdy ją osiągnie. Ceteris paribus
ř Nadwyżka rynkowa- ( nadwyżka wielkości podaży) – wielkość o którą wielkość podaży przewyższa wielkość popytu dla danej ceny Ceteris paribus. Cena ta jest zawsze wyższa od ceny równowagi i nadwyżka likwidowana jest spadkiem ceny
ř Niedobór rynkowy- ( nadwyżka wielkości popytu) – wielkość o którą wielkość popytu przewyższa wielkość podaży dla danej ceny Ceteris paribus. Cena ta jest zawsze niższa od ceny równowagi i nadwyżka likwidowana jest wzrostem ceny
° W sytuacji gdy mamy do czynienia z nadwyżka lub niedoborem musi interweniować rząd , i tak:
ř W sytuacji niedoboru : rząd może wprowadzić ceny maksymalne na dane dobro.
Cena maksymalna- cena powyżej której nie może być ono na rynku sprzedawane. Ceny maksymalne są wprowadzane przez rząd w celu ochrony konsumenta. Nakierowane są m.in. na utrzymanie niskiego poziomu cen żywności przy nieurodzaju w rolnictwie albo kontrolę czynszów mieszkaniowych.
ř W sytuacji nadwyżki : rząd może wprowadzić ceny minimalne, poniżej których dane dobro ni może zostać sprzedane. Ceny minimalne bronią producentów
13. Formy konkurencji rynkowej:
1) Rynek doskonale konkurencyjny- ceny :
ř Na rynku jest wielu producentów oferujących jednorodne dobro, żaden z nich nie wpływa na cenę produktu, postęp techniczny nie różnicuje przedsiębiorstw, jest wielu kupujących, którym jest obojętne czyje dobro kupują, kupujący również nie ma wpływu na cenę
ř Rynek jest ...., jest doskonała informacja na rynku. Kupiec i sprzedawca są doskonale poinformowani.
ř Brak branży wejścia na rynek, rynek wzmacnia cenę (cena równowagi) to powoduje, ż sprzedający nie obniży ceny. Przedsiębiorstwa samodzielne wybiorą wielkość produkcji, technikę oraz ilość zatrudnionych czynników produkcji.
ř Rynki takie nie istnieją w rzeczywistości. Najbardziej zbliżony jest rynek konkurencyjny reprezentowany przez gosp. rolne (formą konkurencji jest giełda)
2) Monopol:
ř Jest to firma kontrolująca branżę, jedyny dostawca danego towaru,
ř Istnienie monopolu wyklucza istnienie dóbr substytucyjnych
ř Jest ceno twórcą, cena stanowi dla niego zmienną decyzyjną
ř W praktyce monopolista ustala albo cenę swojego wyrobu pozostawiając nabywcom możliwość określenia wielkości popytu albo ustala wielkość produkcji, którą sprzedaje o cenie wynikającej z kształtowania się popytu
ř Wejście do gałęzi na rynek jest zablokowane, istnieją różne bariery wejścia na rynek,
ř informacja jest dobra ( kupujący wie gdzie kupić produkt, ile on kosztuje)
3) Monopol pełny:
ř Absolutny, czysty, doskonały
ř Występuje wówczas gdy przedsiębiorstwo utrzymuje pozycje monopolisty na rynku w krótkim i długim okresie w rzeczywistości takie sytuacje są bardzo rzadko ( bo w długim okresie może wejść konkurent na rynek- oligopol , gdy gosp. Jest otwarta możemy wprowadzić podobny produkt z zagranicy, polityka antymonopolowa- państwo może ograniczyć działania monopolisty
ř Przyczyny monopolizacji gałęzi:
a) Bariery techniczne:
ó Jeśli w danej firmie koszty spadają wraz ze wzrostem rozmiarów produkcji to wytwórca zostanie monopolistą → monopol naturalny
ó Specyficzna technika produkcji
ó Niepodzielność procesu technicznego
ó Konieczność poniesienia dużych nakładów inwestycyjnych stanowiących dużą część kosztów
ó Przedsiębiorstwo korzysta ze specyficznej wiedzy pozwalającej mu wytwarzać po niskim koszcie → know-how
ó Zatrudnia unikalnych specjalistów
b) Bariery prawne i administracyjne:
ó Patent
ó Licencja
ó Marka
ó Koncesja
c) Działalność prowadzona przez producenta:
ó Monopol sztuczny
ó Uzależnienie od siebie źródeł dostaw rzadkich surowców
ó Wymuszanie korzystnych decyzji władz gospodarczych służących interesom danego przedsiębiorcy np. przepisy dotyczące wymagań sanitarnych, składu chemicznego produktów itp.
ó Przekonanie producenta o niepowtarzalności swojego produktu (reklama)
ř Różnicowanie cen: (dyskryminacja cenowa)
4) Monopson:
ř Odwrotność monopolu
ř Ma istny wpływ na ceny rynkowe
ř Kupując dodatkowe jednostki przyczyni się do wzrostu popytu i ceny
ř np. w danym rejonie jest tylko jedna cukrownia
5) Monopol bilateralny:
ř Charakteryzuje się jednoczesnym występowaniem jednego podmiotu po stronie podaży i jednego po stronie popytu
ř np. monopolowi związków zawodowych po str. Sprzedaży odpowiada monopson po stronie zakupu czynnika pracy
6) Konkurencja monopolistyczna:
ř Model Chamberline’a
ř Wszystkie założenia identyczne jak z konkurencji doskonałej, za wyjątkiem: produkty są zróżnicowane, są bliższymi lub dalszymi substytutami
ř Każda z firm jest ceno twórcą mimo, że nie jest monopolistą
ř Handel detaliczny
7) Oligopol:
ř Rodzaj rynku charakteryzujący się istnieniem ograniczonej liczby sprzedawców, na który każdy z nich może wywierać wpływ
ř Zarządzanie firmą oligpolistyczną jest zadaniem bardzo złożonym gdyż wszelkie decyzje dotyczące ceny, wielkości produkcji, reklamy, inwestowania, muszą być podejmowane w sposób strategiczny. Dzieje się tak dlatego, że na każdym rynku działa tylko kilka firm, które wzajemnie na siebie oddziałują. Każda z nich musi dokładnie rozważyć w jaki sposób jej postępowanie wpłynie na decyzję konsumentów i jak mogą oni zareagować.
ř Równowaga NASHA
Offline