PODSTAWY EKONOMII
1. Ekonomia: - w XVIII w. - dziedzina zajmująca się prawami rządzącymi gospodarstwem państwowym - od 1776 ekonomia jako nauka, powstanie dzieł A. Smitha „Badania nad naturą i przyczynami bogactw narodów” - A. Smith- ojciec ekonomii - nauka o procesach gospodarczych - nauka o gospodarowaniu - Podstawowym problemem ekonomicznym jest konieczność podejmowania decyzji związanych z zaspokajaniem nieograniczonych potrzeb ludzkich w sytuacji ograniczonych zasobów - Jest nauką badającą jak ludzie radzą sobie z problemem rzadkości, jak rozwiązują problem alokacji ograniczonych zasobów w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb 2. Mikroekonomia: - analizowanie zachowania poszczególnych przedmiotów rynkowych - badanie wpływów decyzji podejmowanych przez podmioty rynkowych na zjawiska i procesy zachodzące w poszczególnych rynkach - Co określa cenę poszczególnych dóbr i usług? Co określa wielkość firm i gałęzi produkcji? 3. Makroekonomia: - kładzie nacisk na badanie wzajemnych zależności zachodzących w gospodarce jako całości - Co określa dochód narodowy i wielkość produkcji? Co może uczynić rząd aby przeciwdziałać inflacji, bezrobociu, recesji? Jak rozdzielić pieniądze z budżetu?
4. rzadkość- stan, w którym potrzeby i chęci indywidualne oraz społeczne przewyższają możliwości ich zaspokojenia przy dostępnych zasobach. 5. koszt alternatywny- koszt utraconych korzyści to utrata wartości jaką można było by uzyskać w wyniku przeznaczenia ograniczonych zasobów do wytworzenia (zakupu) innych dóbr lub usług.
Związki miedzy kosztem alternatywnym a rzadkością: - zawsze istnieje więcej niż 1 sposób wykorzystania zasobów - zawsze istnieje konieczność wyborów - z każdym wyborem wiąże się konieczność ponoszenia kosztów
6. Zasoby- przedstawiają wartość pewnych wielkości ekonomicznych w danym momencie 1) zasób- ziemia-wszystko to co wytwarza natura i nie zostało wytworzone przez człowieka 2) zasób- praca-siła robocza, jest to ludzka energia oraz wiedza i umiejętności wykorzystywane w procesie produkcji i praca umysłowa i fizyczna 3) zasób- kapitał- tylko dobra i inwestycje , maszyny i urządzenia 4) technologia- wiedza o tym, jak zasoby mają być łączone w procesie produkcji 5) talent przedsiębiorczości- umiejętność organizowania, zdolność do ryzyka 6) rynek informacji- nie jest doskonała, byłaby gdyby cena odzwierciedlała jakość kupowanych dóbr
Krawędź możliwości produkcyjnych- krzywa możliwości produkcyjnych Przyjęto 4 założenia: - 1. przedsiębiorstwo przeznacza zasoby n produkcje dwóch dóbr - 2. technologia jest dana - 3. przedsiębiorstwo zatrudnia tylu pracowników, że wykorzystany jest cały jego potencjał produkcyjny - 4. wielkość wykorzystywanych czynników produkcji jest stała
KOMBINACJA DOBRO x DOBRO y KOSZT ALTERNATYWNY A 50 0 - B 46 5 4 C 40 10 6 D 30 15 10 E 17 20 13 F 0 25 17
Koszt alternatywny istnieje zawsze dla produkcji efektywnej. Punkty ABCDEF oznaczają produkcję efektywną czyli nie ma marnotrawstwa
Produkcja jest efektywna jeśli istnieje koszt alternatywny ( zawsze coś za coś) → Przejście z poniżej granicy na granicę nie ma kosztu alternatywnego, z niczego nie musieliśmy rezygnować aby granicę osiągnąć
7. Granica możliwości produkcyjnych:
- wykorzystuje się ją zarówno w mikro i makro ekonomii - w mikro do oceny sprawności gospodarstwa - w makro do oceny sprawności gospodarki - poniżej granicy znajdują się monopole, pola leżące odłogiem, gospodarka nakazowa - koszt alternatywny w rzeczywistości nie może być stały
8. Gospodarka rynkowa: - RYNEK-ogół stosunków wymiennych związanych z miejscem lub sytuacją, w której kupujący i sprzedający wymieniają między sobą określona wartość, tą wartością może być towar, praca lub kapitał
- czynniki produkcji- maszyny, urządzenia, technologie, hale firmowe, ziemia - rynek papierów wartościowych- akcje i obligacje-giełda, część papierów obraca się w rynku poza giełdowym ( głównie papiery spółek mało znanych) - KREDYT- zaciągany na określony cel, na określony czas, na % ,
9. Konkurencja:
- Konkurencja- proces, przy pomocy którego wszyscy uczestnicy rynku przedstawiają korzystniejsze od nich oferty w celu realizacji swych interesów - Konkurencja może dotyczyć: · Ceny · Jakości · Objętości · Barwy · Wyglądu · Mocy · Trwałości · Wagi · Warunków sprzedaży ( np. tani kredyt, dostawa do domu, naprawa u klienta) - zalety konkurencji: · większy wybór - wady konkurencji: · nieefektywna kiedy koszty produkcji ponosi osoba trzecia ( produkt dotowany) · nieefektywna w przypadku wyrobów alkoholowych, tytoniowych · marnotrawstwo, zbyt wiele odmian tego samego produktu · nieetyczne metody konkurencji- fałszywe informacje o produkcie · popyt konsumentów zależy od dochodów
10. Popyt: - odwrotna relacja pomiędzy ceną dobra lub usługi a ich ilością , która konsumenci są skłonni i mogą nabyć w określonym czasie [ przy założeniu że wszystkie pozostałe elementy charakteryzujące sytuację rynkową, pozostają bez zmian] Ceteris paribus to zwrot pochodzący z łaciny, oznaczający dosłownie wszystko inne takie samo - Ceteris paribus- przy ceteris paribus, wraz ze wzrostem ceny danego dobra, zmaleje zapotrzebowanie na dobro, a wraz ze spadkiem ceny zapotrzebowanie wzrośnie. - Im wyższa cena ceteris paribus, tym mniejsza nadwyżka konsumenta (przy typowej krzywej popytu).
P cena Q D 6 3 5 4 4 5 3 6 2 7 1 8
- prawo popytu: wyższym cenom dobra odpowiada mniejszy popyt, co oznacza ze w wzrostowi ceny towarzyszy spadek wielkości popytu - determinatory popytu: · dochody konsumenta, · gusty, preferencje, upodobania, · ceny dóbr substytucyjnych, · wzrost atrakcyjności danego dobra, · przewidywanie cen dóbr w przyszłości ( np. czekamy na wyprzedaż), · efekt naśladownictwa i demonstracji, · efekt snobizmu- pojawia się gdy wielkość popytu zgłaszanego na dane dobro zmienia się odwrotnie w stosunku do zmian wielkości popytu pozostałych konsumentów, · efekt Veblena [ efekt, demonstracji, prestiżowy] -dotyczy grupy konsumentów , którzy nabywając bardzo drogie dobro chcą zrobić odpowiednie wrażenie na innych, czyli im wyższa cena, tym wyższy popyt
- czynniki pozaekonomiczne: · pora roku (wakacje) · święta · religia
· czynniki kulturowe - Efekty wiążące się z prawem popytu: · Efekt dochodowy popytu-przy wyższej cenie konsument jest skłonny nabyć więcej dóbr nie rezygnując z dóbr pozostałych · Efekt substytucyjny- konsument ma tendencję do zastępowania dobra droższego tańszym
11. Podaż:
- zależność wprost proporcjonalna miedzy cena a ilością dóbr oferowana przez producentów na rynku w określonym czasie ceteris paribus
P Q S 6 12 5 10 4 8 3 6 2 4 1 2
- wzrost ceny→ wzrost podaży - spadek ceny→ spadek podaży - determinatory podaży: · koszty produkcji · technologia produkcji · podatki, dotacje, subsydia · przewidywanie cen w przyszłości · ilość gałęzi · interwencja państwa · rzadkość dostępu do konkretnych zasobów - czynniki pozaekonomiczne: · pogoda ( np. powódź- zbiory są mniejsze)
12. Nadwyżka / niedobór rynkowy:
ř Cena Równowagi- cena, przy której rozmiary popytu są równe wielkości podaży ř Ilość równowagi- poziom wielkości sprzedaży czy produkcji do której rynek będzie zmierzał i na poziomie której pozostanie gdy ją osiągnie. Ceteris paribus ř Nadwyżka rynkowa- ( nadwyżka wielkości podaży) – wielkość o którą wielkość podaży przewyższa wielkość popytu dla danej ceny Ceteris paribus. Cena ta jest zawsze wyższa od ceny równowagi i nadwyżka likwidowana jest spadkiem ceny ř Niedobór rynkowy- ( nadwyżka wielkości popytu) – wielkość o którą wielkość popytu przewyższa wielkość podaży dla danej ceny Ceteris paribus. Cena ta jest zawsze niższa od ceny równowagi i nadwyżka likwidowana jest wzrostem ceny
° W sytuacji gdy mamy do czynienia z nadwyżka lub niedoborem musi interweniować rząd , i tak: ř W sytuacji niedoboru : rząd może wprowadzić ceny maksymalne na dane dobro. Cena maksymalna- cena powyżej której nie może być ono na rynku sprzedawane. Ceny maksymalne są wprowadzane przez rząd w celu ochrony konsumenta. Nakierowane są m.in. na utrzymanie niskiego poziomu cen żywności przy nieurodzaju w rolnictwie albo kontrolę czynszów mieszkaniowych. ř W sytuacji nadwyżki : rząd może wprowadzić ceny minimalne, poniżej których dane dobro ni może zostać sprzedane. Ceny minimalne bronią producentów
13. Formy konkurencji rynkowej:
1) Rynek doskonale konkurencyjny- ceny : ř Na rynku jest wielu producentów oferujących jednorodne dobro, żaden z nich nie wpływa na cenę produktu, postęp techniczny nie różnicuje przedsiębiorstw, jest wielu kupujących, którym jest obojętne czyje dobro kupują, kupujący również nie ma wpływu na cenę ř Rynek jest ...., jest doskonała informacja na rynku. Kupiec i sprzedawca są doskonale poinformowani. ř Brak branży wejścia na rynek, rynek wzmacnia cenę (cena równowagi) to powoduje, ż sprzedający nie obniży ceny. Przedsiębiorstwa samodzielne wybiorą wielkość produkcji, technikę oraz ilość zatrudnionych czynników produkcji. ř Rynki takie nie istnieją w rzeczywistości. Najbardziej zbliżony jest rynek konkurencyjny reprezentowany przez gosp. rolne (formą konkurencji jest giełda)
2) Monopol: ř Jest to firma kontrolująca branżę, jedyny dostawca danego towaru, ř Istnienie monopolu wyklucza istnienie dóbr substytucyjnych ř Jest ceno twórcą, cena stanowi dla niego zmienną decyzyjną ř W praktyce monopolista ustala albo cenę swojego wyrobu pozostawiając nabywcom możliwość określenia wielkości popytu albo ustala wielkość produkcji, którą sprzedaje o cenie wynikającej z kształtowania się popytu ř Wejście do gałęzi na rynek jest zablokowane, istnieją różne bariery wejścia na rynek, ř informacja jest dobra ( kupujący wie gdzie kupić produkt, ile on kosztuje)
3) Monopol pełny: ř Absolutny, czysty, doskonały ř Występuje wówczas gdy przedsiębiorstwo utrzymuje pozycje monopolisty na rynku w krótkim i długim okresie w rzeczywistości takie sytuacje są bardzo rzadko ( bo w długim okresie może wejść konkurent na rynek- oligopol , gdy gosp. Jest otwarta możemy wprowadzić podobny produkt z zagranicy, polityka antymonopolowa- państwo może ograniczyć działania monopolisty
ř Przyczyny monopolizacji gałęzi:
a) Bariery techniczne: ó Jeśli w danej firmie koszty spadają wraz ze wzrostem rozmiarów produkcji to wytwórca zostanie monopolistą → monopol naturalny ó Specyficzna technika produkcji ó Niepodzielność procesu technicznego ó Konieczność poniesienia dużych nakładów inwestycyjnych stanowiących dużą część kosztów ó Przedsiębiorstwo korzysta ze specyficznej wiedzy pozwalającej mu wytwarzać po niskim koszcie → know-how ó Zatrudnia unikalnych specjalistów b) Bariery prawne i administracyjne: ó Patent ó Licencja ó Marka ó Koncesja c) Działalność prowadzona przez producenta: ó Monopol sztuczny ó Uzależnienie od siebie źródeł dostaw rzadkich surowców
ó Wymuszanie korzystnych decyzji władz gospodarczych służących interesom danego przedsiębiorcy np. przepisy dotyczące wymagań sanitarnych, składu chemicznego produktów itp. ó Przekonanie producenta o niepowtarzalności swojego produktu (reklama)
ř Różnicowanie cen: (dyskryminacja cenowa)
4) Monopson: ř Odwrotność monopolu ř Ma istny wpływ na ceny rynkowe ř Kupując dodatkowe jednostki przyczyni się do wzrostu popytu i ceny ř np. w danym rejonie jest tylko jedna cukrownia
5) Monopol bilateralny: ř Charakteryzuje się jednoczesnym występowaniem jednego podmiotu po stronie podaży i jednego po stronie popytu ř np. monopolowi związków zawodowych po str. Sprzedaży odpowiada monopson po stronie zakupu czynnika pracy
6) Konkurencja monopolistyczna: ř Model Chamberline’a ř Wszystkie założenia identyczne jak z konkurencji doskonałej, za wyjątkiem: produkty są zróżnicowane, są bliższymi lub dalszymi substytutami ř Każda z firm jest ceno twórcą mimo, że nie jest monopolistą ř Handel detaliczny
7) Oligopol: ř Rodzaj rynku charakteryzujący się istnieniem ograniczonej liczby sprzedawców, na który każdy z nich może wywierać wpływ ř Zarządzanie firmą oligpolistyczną jest zadaniem bardzo złożonym gdyż wszelkie decyzje dotyczące ceny, wielkości produkcji, reklamy, inwestowania, muszą być podejmowane w sposób strategiczny. Dzieje się tak dlatego, że na każdym rynku działa tylko kilka firm, które wzajemnie na siebie oddziałują. Każda z nich musi dokładnie rozważyć w jaki sposób jej postępowanie wpłynie na decyzję konsumentów i jak mogą oni zareagować. ř Równowaga NASHA
|